Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.

Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.


Pan-Arab news channel off air hours after launch

02 February 2015, 15:53

Dubai - Programming at a pan-Arab news channel owned by Saudi billionaire Prince Alwaleed bin Talal was unavailable on Monday, hours after its first transmission from Bahrain.

The satellite feed of Alarab News Channel showed only promotional material, and an Alarab executive declined to comment.

The channel later said on its Twitter account that the broadcast has "stopped for technical and administrative reasons and that it will be back soon."

The channel took to the air at 13:00 GMT on Sunday.

One of its first segments included a Shiite opponent of Bahrain's Sunni rulers, sparking criticism in pro-government Bahraini daily Akhbar al-Khaleej.

The newspaper said it learnt that Alarab was stopped for "not adhering to the norms prevalent in Gulf countries".

In a column in the same newspaper, editor-in-chief Anwar Abdulrahman asked: "Is Alarab really Arab?" He condemned the channel for hosting former member of parliament Khalil Marzouq, who is "radical to the core."

"Resorting to muscle flexing in news coverage, with the hope of proving that you are an independent channel, is not going to work," he wrote.

Alarab entered a crowded field that includes the first regional broadcaster, 19-year-old Al-Jazeera which is subsidised by Qatar.

Also read: Pakistani teachers arming selves in wake of school massacre

It is also a rival for Dubai-based Al-Arabiya, established in 2003 and owned by Saudi Sheikh Waleed al-Ibrahim.

Critics have accused the established broadcasters of reflecting their owners' political views, especially during the 2011 Arab Spring uprisings against authoritarian regimes in the Middle East and North Africa.

Both long-running channels deny any slant in their reporting.

Alarab had vowed to be even-handed in its coverage.

"We are not going to take sides," Jamal Khashoggi, the general manager, told AFP in an interview before the launch.

"I think a news channel should not have a political agenda... We should just be a news channel that provides accurate, objective information."

Because Saudi Arabia does not allow "independent" channels, Alarab had to find an alternative location "so Bahrain is appropriate", he said.

"Our channel in Bahrain is the first independent channel to be launched" in the Sunni-ruled island state which is linked to its ally Saudi Arabia by a causeway.

The tiny but strategic Gulf nation has been rocked by unrest since a 2011 uprising led by its Shiite majority demanding a constitutional monarchy and more representative government.


Tags bahrain

Read News24’s Comments Policy

Comment on this story
Comments have been closed for this article.

Read more from our Users

Nigeria @ 56: Words to my green f...

A leader’s job is not to dictate, but rather to be respected, admired and be a trustee, of the land we love, with so much potential, a land which should be freer than free. Its still a long way to fufilling our destiny! Read more...

Submitted by
Isaac Asabor263
Recession: An opportunity for Nig...

The recession should be seen as an opportunity for the country’s promotion as long as we all collectively conduct ourselves in a patriotic manner, writes Isaac Asabor.  Read more...

Submitted by
Black and White

We want to imitate the whites in everything because we are ignorant of our inherent originality and content. We spend all our Naira to acquire his inventions because we so oblivious of our natural endowments that we allow him have it for free. Read more...

Submitted by
Nate Nat
Adamawa State University Mubi: A ...

ADSU integrity forum has accused the Sunday Joshua Wugira, a lawyer, of adopting unorthodox tactics by abusing his privilege by attacking the integrity of ADSU Vice Chancellor Dr. Moses Zira Zaruwa, writes a News24 reader. Read more...

Submitted by
Abdulsalam Jubril
My Country Nigeria (Part One)

Poetry by Abdulsalam Jubril.

Submitted by
Abdulsalam Jubril
Recession, dearth in leadership a...

Every leader has the opportunity to become great and making himself immortal in the lives and hearts of people for generations to come. Will Mr. President seize this opportunity?, questions Abdulsalam Jubril. Read more...